Main content
Bent u een leverancier van de Rijksoverheid? En heeft u na 1 januari 2017 een inkoopcontract met de Rijksoverheid afgesloten? Dan bent u verplicht om elektronisch te factureren. Dit heet ook wel e-factureren.
Wat is een e-factuur?
Een e-factuur is een gestructureerd digitaal bestand dat elektronisch wordt aangeleverd. Een e-factuur wordt automatisch verwerkt. De handmatige invoer van de factuur in de administratie is dus niet nodig. Facturen die per e-mail gestuurd worden moeten wel handmatig verwerkt worden; dit zijn geen e-facturen. Bekijk voor meer informatie de animatie 'Wat is een e-factuur' op de website van de helpdesk e-factureren.
Eisen aan een e-factuur
Uw e-factuur moet aan dezelfde eisen voldoen als een papieren factuur. Voor een correcte verzending en ontvangst van een e-factuur gelden afspraken. Zo zijn er technische eisen voor bijvoorbeeld transport en adressering. Stuurt u een e-factuur naar de Rijksoverheid? Dan moet u ook het organisatie-identificatienummer (OIN) van de betreffende Rijksdienst op de e-factuur zetten.
Voor wie is e-factureren?
E-factureren is voor iedereen die facturen verstuurt of ontvangt. Alle onderdelen van de Rijksoverheid kunnen e-facturen ontvangen en verwerken.
Bent u leverancier aan de Rijksoverheid en wilt u e-facturen versturen? Als u de e-Factuurwijzer invult, ziet u in 5 minuten wat u als ondernemer moet doen om e-facturen te kunnen versturen naar de Rijksoverheid.
Voordelen
- Gemakkelijker: de verwerking verloopt geautomatiseerd.
- Sneller: de papierstroom blijft achterwege.
- Nauwkeuriger: geen fouten door digitale verwerking.
- Goedkoper: geen print- en portokosten.
- Milieuvriendelijker: minder papierverbruik en een lagere CO2-uitstoot.
Status
Beschikbaar voor leveranciers van organisaties met een publieke taak
Categorie
Gegevensuitwisseling
Vragen?
Neem contact met ons op via: www.helpdesk-efactureren.nl