Main content

Bent u een leverancier van de Rijksoverheid? En heeft u na 1 januari 2017 een inkoopcontract met de Rijksoverheid afgesloten? Dan bent u verplicht om elektronisch te factureren. Dit heet ook wel e-factureren.  

Wat is een e-factuur?

Een e-factuur is een gestructureerd digitaal bestand dat elektronisch wordt aangeleverd. Een e-factuur wordt automatisch verwerkt. De handmatige invoer van de factuur in de administratie is dus niet nodig. Facturen die per e-mail gestuurd worden moeten wel handmatig verwerkt worden; dit zijn geen e-facturen. Bekijk voor meer informatie de animatie 'Wat is een e-factuur' op de website van de helpdesk e-factureren.

Eisen aan een e-factuur

Uw e-factuur moet aan dezelfde eisen voldoen als een papieren factuur. Voor  een correcte verzending en ontvangst van een e-factuur gelden afspraken. Zo zijn er technische eisen voor bijvoorbeeld transport en adressering. Stuurt u een e-factuur naar de Rijksoverheid? Dan moet u ook het organisatie-identificatienummer (OIN) van de betreffende Rijksdienst op de e-factuur zetten.

Voor wie is e-factureren?

E-factureren is voor iedereen die facturen verstuurt of ontvangt. Alle onderdelen van de Rijksoverheid kunnen e-facturen ontvangen en verwerken.

Bent u leverancier aan de Rijksoverheid en wilt u e-facturen versturen? Als u de e-Factuurwijzer invult, ziet u in 5 minuten wat u als ondernemer moet doen om e-facturen te kunnen versturen naar de Rijksoverheid.

Lees meer over mogelijkheden

Voordelen

  • Gemakkelijker: de verwerking verloopt geautomatiseerd.
  • Sneller: de papierstroom blijft achterwege.
  • Nauwkeuriger: geen fouten door digitale verwerking.
  • Goedkoper: geen print- en portokosten.
  • Milieuvriendelijker: minder papierverbruik en een lagere CO2-uitstoot.

Status

Beschikbaar voor leveranciers van organisaties met een publieke taak

Categorie

Gegevensuitwisseling

Vragen?

Neem contact met ons op via: www.helpdesk-efactureren.nl