Main content

Op 8 en 9 januari vond de eerste Program Increment (PI) Planning van Logius voor 2020 plaats. De planning van deze objectives kent een doorlooptijd tot en met 1 april 2020 wanneer de volgende PI Planning plaatsvindt.

De voortbrenging van de producten en diensten van Logius vindt plaats volgens de SAFe methodiek in vier releasetrains:

  1. De A&P-trein die staat voor alle generieke digitale bouwstenen op het gebied van Authenticaties en Portalen;
  2. De P&C-trein die staat voor alle generieke digitale bouwstenen op het gebied van Platform en Connectiviteit;
  3. De GU-trein die staat voor alle generieke digitale bouwstenen die nodig zijn op het gebied van Gegevensuitwisseling;
  4. De 4Logius-trein die werkt aan de kaderstelling, organisatie en doorontwikkeling van Logius zelf.

A&P-trein

Voor de A&P-trein zijn voor het eerste increment van 2020 de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • Beheer en Exploitatie (iets wat ieder increment geprioriteerd wordt) waarbij er aandacht is voor:
    • Monitoring en incidentafhandeling
    • Doorvoeren van updates en Patches
    • Continu werken aan informatiebeveiliging
    • Compliancy en Audits
    • Continu aandacht voor het afhandelen van 3e lijns burgermeldingen met als doel binnen 1 week een reactie gegeven te hebben.
  • RedHat-upgrade voor MijnOverheid waarbij minimaal een derde van de services zijn omgezet.
  • De “Digistorm” voor de Belastingdienst 2020 (IH 2019) is succesvol voorbereid en van start gegaan.
  • De DigiD assessments voor MijnOverheid, DigiD en DigiD Machtigen zijn voorbereid en de audit hiervoor is gestart.
  • Er is een alternatieve oplossing voor DigiD app2app uitgedacht zodat in het tweede kwartaal de realisatie kan worden gestart.
  • Op korte termijn is er een oplossing voor app2app en mobileweb2app (iOS-issue) geïmplementeerd in de DigiD app en is er een oplossing bekend voor de BerichtenBox app.
  • De architectuurvoorbereiding voor MijnOverheid voor eIDAS is gestart
  • Een volgende stap is gezet om ten aanzien van de infrastructuur- en platformmigratie (Geactualiseerd doel migratie infrastructuur: eind 2020 voorbereid voor start migratie Q1-2021; migratie afgerond Q3-2021)
  • Er wordt aan gebruiksvriendelijkheid gewerkt doordat:
    • De vernieuwde DigiD Machtigen-website klaar is voor uitrol (t/m ketenontwikkelomgeving). Live in Q2 in verband met de Digistorm-freeze;
    • De Friends & Family-pilot met het Minimum Viable Product van de Mijn Gegevens app is gestart;
    • De onboarding van DigiD is makkelijker, doordat burgers een DigiD kunnen aanvragen en activeren in de DigiD-app (livegang in Q2);
    • Push-notificaties kunnen worden ontvangen op de DigiD app (POC)
  • Er wordt gewerkt aan het sneller aansluiten van grote aantallen partijen op DigiD:
    • Er is een start gemaakt met de beproeving van de Clusteraansluiting (Minimum Viable Product) met een beperkt aantal dienstverleners;
    • Meervoudige assessment is gereed voor een pilot;
    • Geautomatiseerd grote aantallen aansluiten via Clusteraansluiting is technisch gerealiseerd, zodat beproeving kan starten na de mei-release.
  • Aansluiten Machtigen:
    • Het Minimum Viable Product voor ‘vrijwillig machtigen’ is beschikbaar in de BVD (bevoegdheidsverklaringsdienst) op de acceptatie omgeving;
    • Gereed om vanaf Q2 eerste partijen rechtstreeks op deze BVD aan te sluiten in de productieomgeving.
  • Routeringsdienst (Identity Bridge):
    • Realisatie van een Minimum Viable Product, zodat (uiterlijk) eind Q2 in productie name en in beheer name voor o.a. Mijn Overheid mogelijk is;
    • De Roadmap 2020 is bepaald;
    • Gezamenlijke koppelvlakspecificaties routeringsdiensten zijn afgestemd (met TVS).
  • Toegankelijkheidsverklaringen:
    • MijnOverheid: toets is uitgevoerd en de opvolging is gestart;
    • DigiD Machtigen: toets is uitgevoerd en de opvolging is gestart;
    • DigiD: opvolging toets is gestart;
    • Apps: een nulmeting is gedaan.
  • Hogere betrouwbaarheidsniveaus:
    • Balie-uitgifte: klaar voor pilot om DigiD app uit te geven aan de gemeentebalie (op het niveau Substantieel);
    • Desktop app DigiD Hoog is gereed voor gebruik pilot Substantieel via desktop (dit is als stretch-goal gedefinieerd);
    • DigiD Hoog: het Minimum Viable Product is af en er is een start gemaakt met de pin (re)set functie eNIK (Elektronische Nationale Identiteitskaart)
    • ID-checker-app is gereed voor een brede praktijkbeproeving;
    • De gevolgen voor Machtigen zijn duidelijk.
  • Delen van Gegevens MijnOverheid (Woningcorporatie-pilot):
    • ‘Happy flow’-scenario voor delen van gegevens woningcorporaties is klaar voor de acceptatietest.
  • Aansluitstrategie rondom Toegang:
    • De IST-situatie van alle koppelvlakken op het domein Toegang is in kaart gebracht;
    • De wensen van de zorgsector zijn geïnventariseerd (zodat de roadmap aansluitstrategie gemaakt kan worden).
  • De volgende stap richting DevOps en CI/CD (Continuous Integration / Continuous Delivery) is gezet waarbij:
    • De belangrijkste lessen van de DevOps evaluatie zijn toegepast (MijnOverheid): CI/CD is ingericht;
    • Outtake-test is geautomatiseerd en documentatie deel omgezet naar Confluence (DigiD);
    • De uitrol naar acceptatie voor DDM is deels geautomatiseerd;
    • Er is een eenduidig beeld gecreëerd over CI/CD samenwerking met DigiD, Machtigen, MijnOverheid en Platformteam P&C .
  • Vaker releasen:
    • MijnOverheid: bij directe businesswaarde worden losse wijzigingen direct naar productie gebracht in plaats van dat deze opgespaard worden voor een release.
  • Improvements die voortkomen uit de Inspect en Adapt sessie van het vorige increment:
    • Acties n.a.v. Inspect & Adapt zijn opgepakt:
      • T-shaped medewerkers in teams;
      • Eigenaarschap voor problemen en verbeteracties;
      • Vaker releasen worden.
    • Het planningsproces is onderzocht en verbeterd
  • Professionaliseren beheer: functionele ontwerpen van de Berichtenbox app en de Mijn Gegevens app zijn in use case vorm uitgeschreven

P&C-trein

Voor de P&C-trein zijn voor het eerste increment van 2020 de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • De reguliere beheerswerkzaamheden zijn uitgevoerd. Er is aandacht voor en wordt rekening gehouden met de Digistorm van 2020 en het afronden van de transitie van het Koppelvlak Publieke Sector.
  • De resources zijn op orde voor de expertise en omvang.
  • De Logius Private Cloud op de Ontwikkelomgeving en testomgeving is in beheer genomen. De acceptatie en productieomgeving is werkend;
  • Een derde hackaton is heeft plaatsgevonden;
  • De Logius Platform Connectiviteit eisen en planning zijn in kaart gebracht;
  • Er is samen met DUO een Proof of Concept uitgevoerd voor de generieke berichtenservice;
  • Samen met KOOP/bekendmakingen is er een vervolg op de Notificatie en Notificatie Profile Service uitgevoerd;
  • Eerste fase robuuster RijksDNS gerealiseerd.
  • Voor de aanbesteding Infrastructuur-SIEM/SOC is het Beschrijvend Document gepubliceerd aan de marktpartijen die in de selectiefase zijn geselecteerd.
  • Er is een marktconsultatie gehouden voor ON2013 (OverheidsNetwerken 2013) t.b.v. de Internet en anti-DDOS dienstverlening.

GU-trein

Voor de GU-trein zijn voor het eerste increment van 2020 de volgende doelstellingen geformuleerd:

  1. Versnellen aansluiten (de administratieve handelingen rondom Digipoort, DigiMelding, DigiLevering, DigiKoppeling en Mijn Overheid zijn geminimaliseerd. Registraties zijn makkelijker toe te voegen);
  2. De herbouw van Digipoort is voorbereid (Er is een eerste versie van de architectuurplan, het team is up-to-speed);
  3. De infrastructuur migratie, migratieplan versie 1 en afhankelijkheden met het huidige platform zijn in kaart gebracht;
  4. Het gebruikersgemak van de portalen is verbeterd (Digipoort, KetenDiensten management portaal, KvK portaal, DigiMelding Portaal, afnemers DigiLevering. Het is mogelijk om abonnementen zelf op te zeggen, Marktplaats);
  5. Er is geëxperimenteerd met het Logius Cloud Platform (voorbereiding op container platvorm).

4Logius-trein

Voor de 4Logius-trein zijn voor het eerste increment van 2020 de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • Verbeteringen binnen S&R- en B&O-teams en hun eigen werkwijze
  • Verbeteringen voor heel Logius

Denk hierbij aan:

  • Datagedreven werken verder brengen
  • Audits
  • Inkoopproces
  • Omgangsvormen
  • Duidelijkheid rollen
  • Monitoring van standaarden
  • Medewerkers/managers faciliteren in Agile SAFe-werken (bijvoorbeeld opleidingen, Portfolio add-on Jira, verhuizingen)
  • Binnen 4Logius-trein SAFe-werken verhogen (bijvoorbeeld team M&D, Stelsel en standaarden)
  • Processen conform SAFe-beschrijven en inrichten (bijvoorbeeld Slinc, DevOps werken bijv. bij M&D, financiële verantwoordelijkheden, teambudgettering)
  • Meten/dashboarding/sturing (Obeya, capaciteitsmanagement, afwegingskaders, governance)
  • Het leiderschapsmanifest is opgesteld
  • O&F-addendum is vastgesteld
  • Verwervingskalender, Contracthouderschap is gecommuniceerd
  • Nieuw dashboard is gerealiseerd/Berichtenbox/Obeya, DT-wensen/advies datafundament, dataloket platform is gerealiseerd
  • Digitale ondertekening is in gebruik
  • Jaarrekening, teambudgettering zijn afgerond
  • Burgerfeedback op DigiD app, digitale inclusie wordt meegenomen in de doorontwikkeling
  • Logius International event is gehouden
  • SIEM/SOC aanbesteding heeft plaatsgevonden.

In het kader van treinoverstijgend werk wil 4Logius zich sterk committeren om de volgende onderwerpen vlot te trekken:

  • Capaciteitsmanagement
  • Aanbestedingen